У Головному управлінні ДПС у Рівненській області звертають увагу платників податків, що відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 р. № 854, управління податковими ризиками в ДПС – це процес управління в ДПС щодо проведення аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища, оцінки податкових ризиків (ідентифікації, аналізу, оцінювання податкових ризиків), визначення заходів впливу (способів реагування) на ідентифіковані, проаналізовані та оцінені ризики, які здійснюються за наявності підстав, у межах та спосіб, що визначені Податковим кодексом України та іншими актами законодавства, проведення аналізу та перегляду ідентифікованих податкових ризиків, у тому числі нових, оцінка впливу на комплаєнс, документування податкових ризиків, обмін інформацією та розвиток/розбудова спроможностей у ДПС; навчання та накопичення досвіду під час реалізації експериментального проекту.
Основними видами ризиків, пов’язаних із недотриманням платниками податків норм податкового законодавства, іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, під час реалізації експериментального проекту, є:
- ризик реєстрації - випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;
- ризик звітності - випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;
- ризик сплати - випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;
- ризик декларування - випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).
При цьому система управління охоплює автоматизовані, неавтоматизовані та комбіновані процеси.
Автоматизовані процеси передбачають використання розроблених автоматизованих алгоритмів ідентифікації, оцінки податкових ризиків та способів реагування на них на основі податкової інформації, що міститься і зберігається в інформаційно-комунікаційній системі ДПС.
Застосування автоматизованих процесів дає змогу уніфікувати організаційно-методологічні засади роботи ДПС із платниками податків, мінімізувати вплив людського фактора під час управління податковими ризиками тощо.
З метою автоматизації процесів управління податковими ризиками в ДПС заплановано розроблення та впровадження автоматизованої системи управління.
Запровадження автоматизованої системи управління дасть можливість проводити ідентифікацію, аналіз, оцінювання податкових ризиків через автоматизацію математичних і логічних процесів (алгоритму, розрахунку тощо) відповідно до визначених сценаріїв.
Неавтоматизовані процеси передбачають виявлення податкових ризиків на підставі податкової інформації, відібраної з інформаційно-комунікаційної системи ДПС за разовими тематичними алгоритмами, та інформації, отриманої із зовнішніх джерел від інших центральних органів виконавчої влади та правоохоронних органів.
Комбіновані процеси передбачають поєднання автоматизованих і неавтоматизованих процесів обробки інформації про платників податків та їх податкові ризики.
Більше інформації про експериментальний проект щодо функціонування системи управління податковими ризиками – за посиланням https://tax.gov.ua/baneryi/sistema-upravlinnya-podatkovimi-rizikami.